Een tijdje geleden kreeg ik de vraag om voor de website www.elkedagenergie.be een blog te schrijven over een onderwerp binnen mijn expertiseveld. Omdat ik de laatste tijd heel vaak lees en hoor dat mensen moeite hebben met het vinden van een ideale balans in hun energiehuishouding, heb ik daarover mijn verhaal in de zoektocht naar evenwicht uitgeschreven. Je vindt hier meteen ook 6 tips om mee aan de slag te gaan.

De aanleiding

Daar zat ik dan. Van de ene dag op de andere zei mijn lichaam STOP. Ik heb altijd een sterke wil gehad om door te gaan. ‘Doe je best’ en ‘wees perfect’ zijn lange tijd mijn drivers geweest. Het heeft iets te maken met perfectionisme, dat weet ik nu. Die ongelooflijke drang om te pleasen en verantwoordelijkheid op te nemen. Té veel verantwoordelijkheid waardoor ik langzaam aan over mijn grenzen ben gegaan. Als ik terugblik, dan heeft het proces erg lang geduurd. Doseren stond niet echt in mijn woordenboek. Eerder ‘een tandje bij steken en dan lukt het wel’. Intussen ligt de tijd van uitgeblust al eventjes achter mij en heb ik keuzes gemaakt. Vooral de keuze om mijn eigen weg te gaan en te kiezen voor wat mij energie geeft in een job. Daarom ben ik nu zelfstandig. Zodat ik zelf kan bepalen hoe en op welke manier ik met mijn tijd omga. Maar ook met de intensiteit en de kwaliteit van wat ik doe. Zo doe ik nu wat ik graag doe, waar ik mijn energie uit haal, wat mijn passie is: het begeleiden van mensen in de zoektocht naar de kracht die diep van binnen leeft. Alleen, als je in je passie leeft, is de verleiding groot om opnieuw veel te blijven geven en al snel loop je jezelf terug voorbij. Wat mij voor die stap naar het zelfstandig zijn erg makkelijk leek, blijkt als ex-burnouter nog steeds een dagelijks zoeken naar evenwicht. Doseren en het zoeken naar balans lijkt heel makkelijk gezegd, maar is in werkelijkheid zo moeilijk gedaan. Het heeft iets te maken met die drivers. Ze zitten in lijf en leden, daar raak je niet zomaar van af. Op zoek gaan naar patronen en drijfveren is dus één iets. Als je ze kent, kan je er alvast wat bewuster mee omgaan. Maar dan nog is de verleiding vaak groot om tóch terug over de grens te gaan.

Worstelen met tijd 

Als ik nadenkt over hoe ik voor mezelf probeer te doseren op zoek naar balans, dan merk ik dat het voor mezelf veel te maken heeft met tijd. Tijd én energie. Twee sleutelwoorden in mijn eeuwige zoektocht naar balans. Ik heb ik iets met tijd. Tijd is mijn vriend. Maar tegelijk ook mijn vijand. Ik weet dat het belangrijk is om zuinig te zijn met mijn tijd. MIJN tijd. ME time. En toch blijft het worstelen. Dag in, dag uit, want als ik ervoor kies om tijd in te bouwen voor het opladen van energie, heb ik vaak het gevoel dat er te weinig tijd overblijft voor alle leuke dingen.
Binnen maar ook buiten

Je kan je tijd maar één keer geven. Tijd komt nooit meer terug.

Intussen heb ik geleerd over mezelf dat ik een Extraverte introvert ben. Het is wat vergelijkbaar met een extraverte HSP (high sensation seaker), met dat verschil dat ik niet sta te springen om heel avontuurlijke dingen te proberen. Ik heb rust en tijd voor mezelf nodig om energie op te laden. Als ik me niet goed voel, dan kruip ik liefst in een hoekje van de zetel onder een warm dekentje. Maar als ik me goed voel, dan is het zalig om urenlang met iemand de diepste gesprekken te voeren. En gezellige etentjes of apero met goeie vrienden vind ik fantastische. En net dat maakt het vaak zo moeilijk om te doseren. De rust die ik eigenlijk zo hard nodig heb, gun ik mezelf vaak niet omdat er zo veel interessants voor me ligt dat ik niet wil missen. FOMO om het met een chic woord te zeggen: Fear Of Missing Out!

Doseren. Hoe? Zo!

De sleutel lijkt te liggen in het doseren, het zoeken naar balans. Evenwicht. Het klinkt bekend als je een burnout hebt of gehad hebt. Iedereen geeft je de ‘gouden raad’ om te doseren. Maar zo eenvoudig dit wordt gezegd, zo moeilijk is het om in praktijk om te zetten. Want wat is dat ‘doseren’? En hoe begin je daar mee als je midden in de uitputting of de rush zit? Letterlijk gezien betekent ‘doseren’ het opsplitsen in kleine hoeveelheden. Als ik even terugblik naar mijn eigen verhaal, dan is het doseren begonnen met het bewust kiezen voor hoe ik mijn tijd verder zou indelen. Ik ben ‘gedoseerd’ terug aan het werk gegaan, 3 dagen in de week. In kleine stukjes zodat er voldoende tijd was om te recupereren. Maar ook op vlak van energie kan je op zoek gaan naar mogelijkheden om te doseren. Als je de ene dag extra van je energie gegeven hebt, is het belangrijk om daarna wat te minderen. Doseren gaat dus eigenlijk over het zoeken naar een balans in het gebruiken van je tijd en energie.
Om je alvast een stapje vooruit te helpen, geef ik hier een aantal tips mee die ik zelf probeer toe te passen in het doseren. De ene dag lukt het al beter dan de anderen, maar ze zijn voor mij een goede leidraad.

1. Bepaal hoe jouw balans er uit ziet

Hoe de ideale balans er uit ziet is voor iedereen verschillend. Neem dus even de tijd om te bepalen welke onderdelen in jouw leven van belang zijn en hoeveel aandacht je daar aan wil besteden. Het kan handig zijn om dat visueel te maken door middel van een spinnenwebmodel of een agenda. Als je weet wat er voor jou belangrijk is, dan wordt het makkelijker je daar ook op te richten en keuzes op af te stemmen.

2. Leer bewust eigen keuzes maken

Meestal wordt er gezegd dat je moet leren ‘nee-zeggen’. Ik ben niet zo fan van die tip. Want het type persoonlijkheid dat in burnout gaat heeft het heel erg moeilijk met dat nee zeggen. En als je dan verplicht wordt om dat te leren en dat blijkt niet te lukken, heb je meteen een recept voor nieuwe faal-ervaring. Niet goed dus. Ik hou liever van bewust keuzes leren maken. Je hoeft niet altijd neen te zeggen. Wat wél belangrijk is, is dat je leert om voordat je keuzes maakt of beslissingen neemt eerst stil te staan bij wat je zelf wil. En liefst niet met je hoofd, maar wel met je hart. Probeer ook van moeten mogen te maken en van willen kunnen. Je màg doen wat je kàn, wat haalbaar is binnen je fysieke mogelijkheden en volgens de keuzes die je hebt gemaakt. Voortaan is het goed om komaf te maken met te moeten wat je allemaal wil. Want dat is bij een bevlogen perfectionist vaak onrealistisch veel.

3. De kunst van het plannen

Plan niet alleen je afspraken goed, maar ook je momenten van rust. Het kan goed zijn voor jezelf om te bepalen hoeveel dagen, dagdelen of avonden je aan een bepaalde activiteit wil spenderen. Voor mezelf betekent dit bijvoorbeeld dat ik maximaal 2 avonden per week uit huis wil zijn en vrijdagavond is heilige familietijd. De weken waarin wij donderdag date-dag hebben, plan ik dus maar 1 avond-coaching in. Het is écht belangrijk om dit voor jezelf te beslissen. Bij de start van mijn praktijk had ik daar niet bewust over nagedacht, waardoor ik al snel merkte dat ik mijn agenda elke avond vol propte. Van balans was zo snel niet veel meer over.

4. Communiceer over je noden

Iemand anders kan niet in je hoofd kijken. Het is dus o zo belangrijk dat je uitspreekt wat je behoeften zijn. En liefst ook op voorhand, zodat het niet nodig is om je te verdedigen wanneer je dreigt over de grens te gaan. En wanneer het toch gebeurt dat je dreigt door te buigen, durf dan terugkomen op gemaakte afspraken. Doe je dat niet, dan verval je terug in je patroon van pleasen. Een vraag die je jezelf kan stellen om een keuze te maken is ‘Voor wie of waarom wil ik dit doen?’. Is het antwoord niet ‘Voor mezelf’, dan weet je wat je te doen staat!

5. Ontspannen

De beste manier om te ontspannen is voor iedereen verschillend. Voor sommigen is yoga en meditatie dé relaxatie bij uitstek. Ikzelf wordt er tureluur van. Loop dus niet zomaar mee in de hypes die je langs alle kanten worden opgedrongen, maar zoek wat écht bij jou past. Het kan helpen om een lijstje te maken van 5 korte en 5 lange activiteiten die voor jou ontspannend zijn. Hang dit op een plaats waar je vaak komt of vaak behoefte hebt aan ontspanning, zodat je bij nood snel even kan spieken.

6. Leer je alarmsignalen kennen

Tot slot misschien nog de belangrijkste tip: leer je eigen, persoonlijke alarmsignalen kennen die aangeven dat de balans zoek is en je over je grenzen gaat. Ook deze signalen zijn voor iedereen anders. Vaak zijn het kleine, heel typische dingetjes die je laten merken dat ‘het weer zover is’. Omdat dit zo belangrijk is te weten wat jouw eigen typische ‘kantjes’ zijn, is dit een onderdeel dat ik bij Burnout begeleiding ook altijd zal helpen in kaart brengen. Bewustzijn is immers de eerste stap naar mogelijke actie.

Voel je na het lezen van deze tekst nood aan extra ondersteuning in je zoektocht, weet dan dat ik je als coach graag verder help en neem gerust contact op. Een traject bij Co.Con heeft als doel je inzicht te geven in jouw energiebalans, jouw keuzes en de acties die jou verder kunnen helpen. JIJ en jouw unieke situatie zijn het uitgangspunt.